Hukum Ngususaken Ziarah Kubur Neng Dina Jemuwah (Hukum Mengkhususkan Ziarah Kubur Pada Hari Jum’at)
HUKUM NGUSUSAKEN ZIARAH KUBUR NENG DINA JEMUWAH
Sing Nulis: Al-Lajnah ad-Daimah lil Buhuts al-Ilmiah wal al-Ifta.
Pitakonan Kaping Siji Fatwa Nomer 7777 (Bab. 9; Halaman No 113)
PITAKONAN:
Dalem kagungan pitakenan babagan setunggaling hadis ingkang dipunriwayataken dening Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu menawi saleresipun Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam dawuh, “Sinten piyantunipun ngrawuhi pesarean tiyang sepuh piyambakipun sedoyo utawi salah setunggal saking piyambakipun sedoyo saben dinten Jemuwah doso-doso ingkang piyambakipun nggadahi badhe dipunampuni lan badhe dipunserat dados amalan bektos dhateng tiyang sepuh piyambakipun sedoyo. Dalem nyuwun dipun paringi pangertosan dhateng dalem bilih wonten dongo mligi ingkang keparing dipunaturaken wonten pesarean tiyang sepuh. Punopo kedah ziarah dipunlampahi saderengipun shalat Jemuwah utawi sasampunipun, kaliyan punopo wonten pilihan sanes wekdal mligi nglampahaken babagan puniko kejawi dinten Jemuwah?
WANGSULAN:
Kaping pisanan, hadis sing disebutaken neng pitakonan kasebut banget dha’ife (lemah) lan ora bisa didadekaken bukti merga kedhoifane lan ora shahihe.
Kepindho, ziarah maring pesarean diolihena neng Islam sawayah-wayah lan ora ana alesan kanggo ngususaken dina Jemuwah utawa dina liyane kanggo nglakoni. Ananging ngenani hadis sekang Imam Muslim rahimahullah sekang hadis Sulaiman bin Buraydah sekang ramane radhiyallahu ‘anhu ngendika, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam ngajari deweke kabeh (para Sahabat) nek nalika piyambakipun mlebu pesareane wong Islam padha donga:
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُسْلِمِيْنَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لاَحِقُوْنَ نَسْأَلُ اللَّهَ لَنَا وَلَكُمُ الْعَافِيَةَ
Assalamu’alaikum ahlal-diyari minal mu’minina wal muslimina, wa inna insyaa allahu bikum lahiquun nas’alullaaha lanaa wa lakumul ‘aafiyah.
Artine:
“Mugi kaberkahan dumateng panjenengan, dhuh ingkang kagungan kuburipun mukminin lan muslimin. Lan insyaa allah, kito bakal nderek panjenengan. Kawula nyuwun dhumateng Allah supados ngapunten kito kaliyan panjenengan.’ (HR. Muslim (no. 975), an-Nasa-i (IV/94), Ibnu Majah (no. 1547), Ahmad (V/353, 359 & 360). Lafad hadis kiye yakuwe lafad Ibnu Majah.
Kejaba sekang kuwe, dicritakaken sekang hadis Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhu nek Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam ngendika, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam liwat pesarean neng Madinah. Dheweke mandeng maring wong-wong mau lan ngandika,”Tentrem rahayu kanggo panjenengan, he wong sing manggon neng kuburan. Muga-muga Allah ngapurani awake dewek lan panjenengan. Panjenengan wis ndingini awake dewek, lan awake dewek mesthi bakal ngetutaken.” (Sunan At-Tirmidzi neng Kitab Jenazah No. 1053 kegolong Hadis Hasan)
Wabillahittaufiq wa shalallahu ‘ala nabiyyina Muhammad wa ‘ala alihi wa shahbihi ajma’in.
TERJEMAHAN
HUKUM MENGKHUSUSKAN ZIARAH KUBUR PADA HARI JUM’AT
Penulis: Al-Lajnah ad-Daimah lil Buhuts al-Ilmiah wal al-Ifta
Pertanyaan pertama dari Fatwa no. 7777 (Bab. 9; Halaman No 113)
PERTANYAAN PERTAMA:
Saya memiliki pertanyaan tentang sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahwasanya Rasulullah shalallahu ’alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa mengunjungi kuburan orang tua mereka atau salah satu dari mereka setiap Jumat dosa-dosa yang mereka miliki akan diampuni dan akan dicatat sebagai amalan berbakti kepada orang tua mereka.” Mohon beritahu saya jika ada do’a khusus yang dapat dipanjatkan di makam orang tua. Haruskah ziarah dilakukan sebelum Shalat Jumat atau setelahnya, dan apakah ada pilihan lain waktu khusus untuk melakukan hal ini selain hari Jumat?
JAWABAN:
Pertama, Hadits yang disebutkan dalam pertanyaan sangat dha’if (lemah) dan tidak dapat dijadikan sebagai hujjah karena kedhoifannya dan ketidakshahihanya.
Kedua, mengunjungi kuburan adalah diperbolehkan dalam Islam setiap saat dan tidak ada dalil yang mengkhususkan hari Jumat atau hari-hari lain untuk melakukannya. Namun, terkait hadits dari Imam Muslim rahimahullahu dari hadits Sulaiman bin Buraydah dari ayahnya radhiyallahu ’anhu berkata, “Adalah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan kepada mereka (para Shahabat) apabila mereka memasuki pemakaman (kaum Muslimin) hendaknya berdoa:
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُسْلِمِيْنَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لاَحِقُوْنَ نَسْأَلُ اللَّهَ لَنَا وَلَكُمُ الْعَافِيَةَ
‘Assalamu’alaikum ahlal-diyari minal mu’minina wal muslimina, wa inna insyaa allahu bikum lahiquun nas’alullaaha lanaa wa lakumul ‘aafiyah.’
Artinya:
‘Mudah-mudahan dicurahkan kesejahteraan atas kalian, wahai ahli kubur dari kaum Mukminin dan Muslimin. Dan insya Allah kami akan menyusul kalian. Kami mohon kepada Allah agar mengampuni kami dan kalian.’ (HR. Muslim (no.975), an-Nasa-i (IV/94), Ibnu Majah (no. 1547), Ahmad (V/353, 359 & 360). Lafazh hadits ini adalah lafazh Ibnu Majah)
Selain itu, telah diriwayatkan dari hadits Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ’anhu bahwasanya Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam melewati makam di Madinah . Dia memalingkan wajahnya ke arah mereka dan bersabda: “Salam bagimu, wahai penghuni kuburan. Semoga Allah mengampuni kami dan kalian. Kalian telah mendahului kami, dan kami pasti akan mengikuti. ” (Sunan At-Tirmidzi dalam Kitab Jenazah No. 1053 digolongkan sebagai Hadis Hasan)
Wabillahittaufiq wa shalallahu ‘ala nabiyyina Muhammad wa ‘ala alihi wa shahbihi ajma’in.
Al-Lajnah ad-Daimah lil Buhuts al-Ilmiah wal al-Ifta
Ketua : ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abdullah bin Baz
Wakil Ketua: ‘Abdul Razzaq ‘Afify
Anggota : ‘Abdullah bin Qa`ud
Wallahu ta’ala a’lam bishawab.
TERJEMAHAN DARI:
http://www.alifta.net/Fatawa/FatawaChapters.aspx?View=Page&PageID=193&PageNo=1&BookID=10