Hukum Ngubur Jisime Wong Muslim Neng Pesareane Seliyane Muslim (Hukum Menguburkan Jenazah Muslim Di Perkuburan Non-Muslim)
HUKUM NGUBUR JISIME WONG MUSLIM NENG PESAREANE SELIYANE MUSLIM
Sing Nulis: Lajnah ad-Daimah lil Buhuts al-Ilmiah wal al-Ifta
Pitakonan Kaping Loro Sekang Fatwa Nomer 1841 (Bab 8; Halaman 453-454)
PITAKONAN KAPING LORO:
Punopo dipunkengingaken kangge ngubur jisimipun setunggaling piyantun Muslim wonten pesareanipun sanes Muslim? Saleresipun, umat Islam wonten ngriki manggen wonten setunggaling nagari ingkang tebih saking pesarean piyambakipun sedaya malah dipunbetahaken langkung saking perjalanan sakminggu kagem njengkaraken jisim supados keparing dipunkubur wonten ngrika. Betah dipunserat wonten ngriki menawi nyepetaken ngubur piyantun ingkang sampun sedo inggih punika kalebet sunnah.
WANGSULAN:
Ora olih wong Islam ngubur jisime wong Muslim neng pesareane seliyane Muslim. Kasunyatane, lelakon kiye terus-terusan dilakoni neng kabeh umat Islam wiwit jaman Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, uga neng poro sahabat radhiyallah’anhuma ajma’in lan generasi sabanjure.
Kuburan Muslim kudu dipisahkaken sekang kuburan seliyane Muslim lan jisime wong Muslim ora dikubur neng kuburane wong musyrik. Ora diragukan maning, kiye minangka pendapat mayoritas ulama babagan kewajiban misahaken pesareane Muslim karo pesareane seliyane Muslim.
Al-Imam An-Nasa’i rahimahullah ngriwayataken sekang Sadusy al-Bashir Ibnu Ma’bad lan ngendiko,” Inyong mlaku bareng karo Rasullullah shalallahu ‘alaihi wa sallam lan awake dewek ngliwati pesarean Muslim. Piyambakipun shalallahu ‘alaihi wa sallam dawuh, “Kapiala gedhe wis diwangsuli.” Banjur piyambakipun shalallahu ‘alaihi wa sallam ngliwati pesarean seliyane muslim lan dawuh, “Kebecikan gedhe wis diwangsuli.” (HR. Ahmad V/83-83; Abu Dawud III/554-555 no. 3230; An-Nasa’i IV/96 no. 2048; Ibnu Majah I/499-500 No. 1568; Ibnu Hibban VII/441-442 no. 3170; Ath-Thabrany II/43 no. 1230; Al-Hakim I/373; Ath-Thayalisy 153 no. 1124; Al Bukhari neng Al-Adab Al-Mufrad 341 dan 364 no 775 lan 829; Al-Baihaqy IV/80)
Hadis kiye dadi dalil kanggo misahaken pesareane wong Muslim karo seliyane Muslim. Ning, ora olih wong Muslim manggon neng negarane seliyane Muslim utawa manggon neng watara wong-wong seliyane Muslim. Wong Muslim dianjuraken kanggo ngalih menyang negara Islam diendi supaya dheweke bisa nylametaken agamane sekang bendhu, dadekena deweke bisa nglakoni ngibadah lan nyambut gawe bareng karo sedulur-sedulure neng kebecikan lan ketaatan.
Kejaba kuwe, dheweke kudu urip neng kalangan Muslim kanggo ngundhakaken cacahe umat Islam. Nek wong Muslim manggon neng negara seliyane Muslim kanggo tujuan dakwah ngajak tumeka maring Islam lan dheweke yakuwe da’i, sing bisa diarep-arepaken duweni pengaruh maring wong liya lan bisa ngatasi kapialane deweke kabeh, dheweke diolihena kanggo nglakoni tumindak kuwe. Perkara sing padha tumrape kanggo deweke kabeh sing kudu manggon neng panggonane seliyane Muslim merga deweke kudu nyambut gawe bareng siji karo liyane, padha ngrewangi, lan gawe pesarean khusus kanggo deweke kabeh kanggo mengubur jisime muslim neng kono.
Wabillahi taufiq. Wa shalallahu ‘ala nabiyyina Muhammad wa ala alihi wa shahbihi ajma’in.
TERJEMAHAN
HUKUM MENGUBUR JENAZAH MUSLIM DI PERKUBURAN NON-MUSLIM
Penulis: Lajnah ad-Daimah lil Buhuts al-Ilmiah wal al-Ifta
Pertanyaan Kedua Dari Fatwa Nomor 1841 (Bab 8; Halaman 453-454)
PERTANYAAN KEDUA:
Apakah diperbolehkan untuk mengubur jenazah seorang Muslim di perkuburan non-Muslim? Sebenarnya, umat Islam di sini tinggal di sebuah negara yang begitu jauh dari kuburan mereka bahkan dibutuhkan lebih dari perjalanan satu minggu untuk memindahkan jenazah agar dapat dikuburkan di sana. Perlu dicatat di sini bahwa mempercepat mengubur orang meninggal dunia adalah sunnah .
JAWABAN:
Hal ini tidak diperbolehkan bagi umat Islam untuk mengubur jenazah seorang Muslim di perkuburan non-Muslim. Bahkan perbuatan ini terus menerus dilakukan oleh semua orang Islam sejak masa Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam, demikian juga oleh para shahabat radhiyallah’anhuma ajma’in dan generasi kemudian.
Ini adalah perbuatan yang terus-menerus dilakukan bahwa kuburan Muslim untuk dipisahkan dengan kuburan non-Muslim dan jenazah seorang Muslim tidak boleh dikuburkan di perkuburan orang musyrik. Tidak diragukan lagi, itu pendapat dari jumhur ulama tentang wajibnya memisahkan kuburan Muslim dari kuburan non-Muslim.
Al-Imam An-Nasa’i rahimahullah meriwayatkan dari Sadusy al-Bashir Ibnu Ma’bad yang mengatakan,” Saya berjalan dengan Rasullullah shalallahu ‘alaihi wa sallam dan kami melewati kuburan Muslim. Beliau shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Kejahatan besar telah terjawab.” Kemudian, beliau shalallahu ‘alaihi wa sallam melewati kuburan non-Muslim dan bersabda, “Kebaikan besar telah terjawab.” (HR. Ahmad V/83-83; Abu Dawud III/554-555 no. 3230; An-Nasa’i IV/96 no. 2048; Ibnu Majah I/499-500 No. 1568; Ibnu Hibban VII/441-442 no. 3170; Ath-Thabrany II/43 no. 1230; Al-Hakim I/373; Ath-Thayalisy 153 no. 1124; Al Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrad 341 dan 364 no 775 dan 829; Al-Baihaqy IV/80).
Hadis ini sebagai dalil untuk memisahkan kuburan Muslim dengan non-Muslim. Namun, tidak boleh seorang Muslim untuk tinggal di negara non-Muslim atau tinggal di antara orang-orang kafir. Seorang muslim dianjurkan untuk pindah ke negara Islam dimana agar dia dapat menyelamatkan agamanya dari fitnah, menjadikannya mampu melaksanakan ibadah dan bekerja sama dengan saudara-saudaranya dalam kebaikan dan ketaatan.
Selain itu, dia harus hidup di kalangan Muslim untuk meningkatkan jumlah umat Islam. Jika seorang Muslim tinggal di negara non-Muslim dengan tujuan dakwah mengajak kepada Islam dan dia adalah seorang da’i, diharapkan berpengaruh terhadap orang lain dan dapat mengatasi kejahatan mereka, ia diizinkan untuk melakukannya. Hal yang sama berlaku bagi mereka yang harus tinggal di komunitas non-Muslim karena mereka harus bekerjasama satu sama lain, saling membantu, dan membuat kuburan khusus bagi mereka untuk mengubur jenazah Muslim di dalamnya.
Wabillahi taufiq. Wa shalallahu ‘ala nabiyyina Muhammad wa ala alihi wa shahbihi ajma’in.
Lajnah ad-Daimah lil Buhuts al-Ilmiah wal al-Ifta
Ketua : Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz
Wakil Ketua : Abdul-Razzaq Afify
Anggota :
1. ‘Abdullah bin Qa` ud
2. ‘Abdullah bin Ghudayyan
Wallahu ta’ala a’lam bishawab.
TERJEMAHAN DARI:
http://www.alifta.net/Fatawa/FatawaChapters.aspx?View=Page&BookID=7&PageID=2997&back=true